Det var precis så som vi ville ha det. Och precis så som vi hade tänkt oss.
Spring Meet 2025 brakade loss den 5 maj med ett dån som kändes i hela Töcksfors – och kanske ända över till andra sidan gränsen. En dag full av krom, glans, billjud, vrål och vibrerande V8:or, men också av gemenskap, skratt och skönhet i lack och linjer.
Vi hade planerat insläpp klockan 13.00. Det hade vi. Men redan halv elva var kön ett faktum, och suget efter hästkrafter och rörelse var så starkt att vi till slut bara fick öppna grindarna. Bilarna rullade in – från norska fjordar, värmländska garage och svenska bilklubbar i varje väderstreck. Och med dem kom folket. Massor av folk. Det var som om Töcksfors Shopping Center förvandlades till Skandinaviens bilhjärta.
Och ja – vi slog rekord. Aldrig förr har vi haft så mycket publik och så många fordon under en och samma dag när det gäller våra bilträffar. När vi summerade träffen bedömde vi att närmare 500 olika fordon hade besökt oss. Det berodde delvis på det tidiga insläppet, men också på att ett helt gäng bilar från Norge anslöt sent på eftermiddagen, efter att de lämnat en annan träff – precis när vi trodde att vår träff började gå mot sitt slut. Så blev det inte. Det bara fortsatte. Och fortsatte.
Dagen öppnades med ett varmt välkomnande från oss och från våra vänner på Töcksfors Shopping Center – som alltid lika generösa och entusiastiska. Och därefter blev det presentation av dagens jury, en brokig men skarpögd samling entusiaster från både Sverige och Norge, som senare skulle få det tuffa uppdraget att kora vinnare i våra olika tävlingar.
Men det stora dånet kom strax efteråt – två Dragsters startades upp, en efter en. Först den ena – och publiken dånade. Sen den andra – och marken skakade. Dånet gick rakt in i mellangärdet. Det var så mycket kraft i luften att vi misstänkte att några frisyrer flyttades bakåt av ren effekt. Det vibrerade i både mage och mark, och publiken skrek av glädje.
Vi passade också på att lyfta fram ett annat fantastiskt arrangemang i kommunen: Hästkraft 10–12 juli, med start i Årjäng på torsdagen med veteranbilsträff, följt av fredagens backtävling från torget upp till marknadsplatsen, och final på lördagen med hästkrafter av ett annat slag. Kul att kunna lyfta varandras initiativ!
⸻
Rev Battle – ett pärlband av kraftpaket
Sen var det dags för Rev Battle – och då small det på riktigt. Ett pärlband av muskelbilar, vrålåk och blänkande ikoner rullade fram i lineup.
• Oscar Holmqvist från Ed kom med sin Chevrolet Nova ’64 – en riktig klassiker med attityd.
• Björn Jörgensson visade upp sin Corvette Stingray cabriolet ’67, låg, elak och vass.
• Från Kil i Värmland dök Anders Häftström upp med sin kompressormatade Impala ’67, som mullrade som ett åskmoln i stridsläge.
• Från Norge kom Stein Hopen med sin otroligt snygga Mustang Fastback GTA ’67 – en bil som såg ut att vara hämtad direkt ur en filmscen.
• Vi fick också njuta av Bosse Gustafsson från Skoghall, som dök upp med ännu en kompressormatad Impala ’67, komplett med husvagn och alla detaljer klara för Street Week – ett rullande kraftpaket.
• En gulffärgad Corvette ’65 med Henrik Kjær vid ratten drog blickarna till sig som en magnet.
• Sen kom Erik Gehell med sin brutala Galaxy 63½, tätt följd av en riktig raritet – en äkta R-kod Galaxy 63½, som Valle från Karlstad ställde upp med.
• Och som grand finale: en Dodge Demon 2023 – en av de snabbaste serieproducerade bilarna någonsin i originalutförande. Den röt, frustade och såg ut att vilja spränga gränsen mellan gata och bana. En best.
Rev Battle blev precis så maxad som vi hade hoppats – en explosion av ljud, kraft och karisma. Men det var Novan från Ed som till slut kammade hem segern. En bil med 632 kubiktums motor, ett fantastiskt ljud och en närvaro som inte gick att ignorera. Den lät som den åt upp vägen den stod på.
⸻
Best in Show – skönhet, själ och stil på fyra hjul
Efter Rev Battle var det dags att lyfta fram dagens verkliga juveler – bilarna som inte bara mullrar, utan också bländar med skönhet, linjer, lack och närvaro. Juryn, bestående av både svenska och norska entusiaster, hade ett tufft jobb framför sig – men de lyckades enas om sex bilar som höll en exceptionell klass.
• Chevrolet Impala SS 1963 – ett hantverk utöver det vanliga. Den här bilen var mer än renoverad – den var transformerad. En makalös finish, där absolut allt var genomgånget, förbättrat, förfinat och fulländat. Under huven satt en klassisk 409-motor, men med komponenter och prestanda som förde tankarna direkt till dragracing. Växellåda och bakaxel hämtade ur rena raceprogrammet. Det finns inga gränser i det här bygget – bara ren kraft och kompromisslös perfektion.
• Mercury Custom 1950 – utsedd till Sveriges snyggaste bil 2005, och det märktes varför. Helt färdig. Ingenting saknades. Ett mästerverk i plåt och krom. Modern teknik mötte tidlös design, med en insprutningsmatad 302 Mustang GT-motor under huven – silkeslen gång, men ändå med rå attityd.
• Ford Crown Victoria 1956 – panoramarutor, blanka lister och tidstypisk färgsättning som gav nostalgitårar i ögonvrån.
• Corvette Stingray cabriolet 1967 – aggressiv elegans i öppet utförande, där linjerna är lika vassa som ljudet.
• Chevrolet Deluxe 2-dörrars 1950 – hittad i ett tjärn, bärgad från djupet och sedan återuppstånden i absolut nyskick. Ett rullande bevis på vad tålamod, skicklighet och kärlek till bilkultur kan skapa.
• Och så vinnaren: Dodge Charger 1969 – rå, vacker, kraftfull och så otroligt välbyggd att juryn var enig. En bil som redan vunnit på både Rättvik Classic Car Week och Elmia Custom Motor Show – och nu också i Töcksfors
Specialpris – snyggaste rodden enligt SSRA
Under dagen delade även Thomas Sundler, president i Swedish Street Rod Association (SSRA) och medlem i vår jury, ut ett specialpris till träffens snyggaste rod. Priset gick till ett fordon som enligt honom satte standarden för stil, hantverk och attityd – allt i ett och samma bygge.
Med den kunnighet och erfarenhet som Thomas bär med sig, blev det ett pris med extra tyngd – och en stor ära för den lyckliga vinnaren att lyftas fram av självaste SSRA-presidenten.
Lille Gul – filmlegenden som stal showen
En av dagens mest omtalade gäster var utan tvekan “Lille Gul” – den ikoniska 1967 Ford Mustang Fastback som blivit känd genom de norska filmerna Børning, ofta kallad Norges svar på Fast & Furious. Med sin distinkta gula lack, svarta huva och kraftfulla 302 BOSS-motor har Lille Gul blivit en symbol för norsk bilkultur.
Ägaren Richard Bugge Andersen var på plats och berättade för publiken om bilens historia – från rötterna i dragracing och Gatebil-evenemang på 90-talet, till succén på vita duken. Namnet “Lille Gul” kom från konkurrenter som blev omkörda av den lilla, gula Mustangen – ett namn som fastnade och blev ikoniskt. I Børning-filmerna körs bilen av huvudkaraktären Roy, och är lika mycket karaktär som bil.
Andersen berättade hur mycket bilen betyder för honom – han skulle hellre sälja huset än göra sig av med Lille Gul. För många besökare blev detta ett av dagens absoluta höjdpunkter: att få se filmikonen i verkligheten, höra den mullra – och lyssna på historierna från verklighetens bilhjälte.
⸻
Afterparty på Joe’s Diner – med allt man kan önska
Efter en heldag med krom och kraft, så rundade vi som sig bör av på Joe’s Diner – där det blev Afterparty deluxe. Med våra egna grabbar från hemtrakten, The Fairlanes, som levererade rock’n’roll, spelglädje och ett jäkla drag, fick vi en magisk avslutning på dagen. Det blev skratt, dans, god mat, god musik – och såklart några cruising-rundor på byn. Och vi kan lova: det var inte lite bilar ute. Torget var fullt. Töcksfors levde.
⸻
Tack alla ni som kom. Ni gör Spring Meet till något att minnas – varje gång. Och vi ses igen!


















